Week van 12 tot 15 november: “De Gruffalo.”
De voorbije week hebben we vooral ingezet op het verhaal en de kenmerken van de Gruffalo.
Nu we deze al wat beter kennen, kunnen we nu volop gaan voor het creëren. We trekken onze schilderschort aan proberen onze versie van de Gruffalo te schilderen met vooral heel veel aandacht aan de typische kenmerken.
We zetten ook in op visuele discriminatie en verruimen onze taal door het verhaal zelf na te spelen in de klaspoppenkast.
Op dinsdag is er ook een extra blinkende ster in onze klas, want dan is Emma jarig .
Op donderdag is er een rekenknobbel dag met de ganse kleuterschool en gaan we in kleine groepjes met verschillende leeftijden op ontdekking in de verschillende kleuterklassen en verruimen we onze wiskundige vaardigheden..
Belangrijk :
Ma 11 november is het Wapenstilstand, dus een vrije dag.
Di 12 november : Hip hip hoera voor Emma!
Aangezien onze uitstap naar het Kalvariebos niet kon doorgaan, zorgden de juffen van de oudste kleuterklassen ervoor dat we een geweldig plan B hadden!
De kleuters konden via een doorschuifsysteem activiteiten doen bij elke juf.
Zo konden ze gaan dansen, pompoensoep maken, tot rust komen tijdens een relaxatiemoment en gezellig samen zingen en muziek maken!
Kortom, het was een succesvol alternatief geworden!
Geniet mee van de sfeerbeelden:
Week van4 tot 8 november: “De Gruffalo.”
De herfst is er nog steeds, dus daarom gaan we ons volgende week verdiepen in het prentenboek van “De Gruffalo’.
We gaan vooral beschouwen en zetten deze week extra in op de uiterlijke kenmerken van de gruffalo, leren het verhaal grondig kennen door het te vertellen op verschillende manieren, de verteltafel en zelf poppenkast te spelen met de dieren en op het einde van de week zijn het de juffen die het verhaal tot leven laten komen in de poppenkast al dan niet met een kleine/ grote nuance.
We leren ook de betekenis van het verhaal te begrijpen nl. je bent beter slim en dapper om het veilig te houden i.p.v. zonder na te denken er voor te gaan.
En door doordacht te handelen gaan we tijdens onze speurtocht op zoek naar de Gruffalo in ons eigen bosje.
meebrengen :
prentenboeken van de gruffalo als je dit hebt.
knuffels van de gruffalo ( gruffalo, muis, slang, vos, uil )
Belangrijk :
Donderdag 7 november is het pedagogische studiedag! Een vrije dag voor onze kinderen.
Denken jullie aan de kaarten voor ons pannenkoekenfeest en de briefjes voor de nieuwjaarsbrieven.
FOTO'S THEMA :
VERSJE THEMA :
WAT STAAT ER OP DE PLANNING?
BELANGRIJK OM TE ONTHOUDEN
FEEST IN DE KLAS
TER INFO
Liefs
Juf Hannie
WAT STAAT ER OP DE PLANNING?
Na een welverdiende vakantie gaan wij op zoek naar de enige, echte gruffalo!
Maar hoe beginnen we daar nu aan?
BELANGRIJK OM TE ONTHOUDEN
FEEST IN DE KLAS
LEUK OM WETEN
MEEBRENGEN
Heb je thuis iets liggen over de Gruffalo?
Breng het zeker mee naar de klas. Het maakt ons thema nog leuker!
Zet er wel steeds goed de naam op!
Liefs
Juf Hannie
Week van 21 tot 25 oktober : Herfst met Loeloe
Deze week gaan we op ontdekking naar de wind. We zoeken wat er wind maakt, wat wind kan doen en gaan zelfs schilderen door zelf wind te maken.
We spelen in de boekenhoek het verhaal van Loeloe na in de poppenkast, doen enkele ademhalingsspelletjes en leren een lied over de herfst.
Belangrijk :
Woensdag 23 oktober is het oudercontact
Vrijdag 25 oktober gaan we met de ganse kleuterschool naar het Kalvariebos!
Wat breng je mee die dag of doe je aan?
Bij heel slecht weer is er een plan B voorzien om de kleuters alsnog een fijne, herfstige dag te bezorgen!
Er is op vrijdag dus GEEN warme maaltijd op school voor de kleuters.
FOTO'S THEMA : https://photos.app.goo.gl/KYgHRc9FEYaW7Su2A
LIEDJE THEMA :
WAT STAAT ER OP DE PLANNING?
We kunnen het niet meer ontkennen, de herfst is in het land!
· In de herfst verandert het weer vaak. We voelen vaker de wind en zien hierdoor de blaadjes dwarrelen van de bomen. Maar waar is die wind toch allemaal goed voor? Dat gaan we verder ontdekken samen met Loeloe.
· We leren ook een liedje over het weer in de herfst!
· We gaan zelf voor wind spelen door met verf te experimenteren op een papier.
· We ontdekken hoe we zelf wind kunnen maken met materialen uit de klas of gewoon met onszelf.
BELANGRIJK OM TE ONTHOUDEN
· Woensdag 23 oktober is het oudercontact! Graag geef ik jullie dan meer info over hoe het in de klas gaat met jullie kleuter.
· Vrijdag 25 oktober gaan we met de ganse kleuterschool naar het Kalvariebos!
Wat breng je mee die dag of doe je aan?
o Laarzen, wandelschoenen
o Makkelijke kledij, aangepast aan het weer!
o Lunchpakket (zo weinig mogelijk in verpakking, we zitten immers in de natuur)
o Plastieken zak (om op te zitten tijdens onze picknick)
Bij heel slecht weer is er een plan B voorzien om de kleuters alsnog een fijne, herfstige dag te bezorgen!
LEUK OM WETEN
· Dinsdag 22 oktober komt er weer iemand voorlezen. Dit keer zal de mama van Siggi ons verrassen met een gezellig voorleesmoment!
Liefs
Juf Hannie
WAT STAAT ER OP DE PLANNING?
We kunnen het niet meer ontkennen, de herfst is in het land!
· We maken een wandeling in ons bosje om met al onze zintuigen de herfst te ontdekken!
· We houden een kringgesprek over wat volgens ons allemaal bij dit seizoen hoort.
· We zoeken herfstschatten in onze schoolomgeving en verzamelen deze in de klas. We vullen onze ontdekhoek ermee en maken een eigen herfsttafereel. In onze huishoek komt een winkel met herfstmaterialen en ook onze getallenwand kan ingezet worden om te tellen met kastanjes en eikels!
· In de herfst verandert het weer ook vaak. We voelen vaker de wind en zien hierdoor de blaadjes dwarrelen van de bomen. Maar waar is die wind toch allemaal goed voor? Dat leren we samen met Loeloe.
· We luisteren naar het themaverhaal van Loeloe : “Blaadjes in de wind!”
· Zoem komt weer eens langs en samen kijken we naar het letterfilmpje van de letter “S”.
BELANGRIJK OM TE ONTHOUDEN
· Donderdag 17 oktober staat er weer een bezoek aan de bibliotheek gepland! Iedereen brengt fluohesje mee!
Liefs
Juf Hannie
Week van 14 tot 18 oktober : Herfst met Loeloe
De volgende twee weken ontdekken we samen met Loeloe de herfst.
Het weer is wisselvalliger, de wind steekt al eens een tandje bij, de bladeren vallen van de bomen en krijgen herfstkleuren, op de grond vinden we allerlei herfstvruchten en welke dieren leven er zoal in het bos.
Kortom een hele boel om te ontdekken.
We gaan dit beleven door zelf op een droge dag een herfstwandeling te maken in ons eigen speelbos op school en park, we gaan herfstvruchten die we dagelijks tegenkomen verzamelen en zo een herfstwinkel creëren, muzisch gaan we aan de slag met verschillende creatieve materialen en op een ritmische manier zetten we in op verzamelen, associëren en gericht luisteren.
Belangrijk :
Donderdag gaan we nog eens naar de bibliotheek, dus iedereen zorgt voor aangepaste stapkledij en fluohesje.
Week van 7 tot 11 oktober : “ Wij gaan naar de breinheldenplaneet”
Deze week trekken we naar de berinheldenplaneet van Effi en Furon.
We maken kennis met de breinkrachten en leren zo op een speelse manier te werken aan onze executieve functies.
Deze week zetten we extra in op start - en stopkracht .
Dit doen we met reactiespelletjes, werkhouding en concentratie. We zetten in op een opdracht zelfstandig beginnen en deze ook vol te houden.
We leren ook dat stop echt stoppen is en niet ik kan nog wel even verder doen.
De derde kracht die we in de kijker zetten is de gevoelskracht. De vier basisemoties ( blij, boos, bang en verdrietig ) komen aanbod en we leren die bij onszelf de anderen te herkennen.
Belangrijk :
- Vanaf dit schooljaar starten we op school met het project “oog voor lekkers”. Zo zal er elke week op donderdag een stuk fruit voorzien worden op school en hoef je dus zelf geen fruit te voorzien.
Door de vrije dag van gisteren starten we deze week uitzonderlijk MORGEN,( vrijdag 04/10) dus je hoeft voor tijdens de voormiddag geen fruit te voorzien.
- Morgen 4/10 : saved by the bell. Denken jullie nog aan een klein instrument of belletje?
FOTO'S THEMA : https://photos.app.goo.gl/P55zoPjdSj9N6JjB8
LIEDJE THEMA : https://www.youtube.com/watch?v=e6gJFP_cvV0
WAT STAAT ER OP DE PLANNING?
· We trekken naar de breinheldenplaneet om Effi en Furon te bezoeken!
· Samen met Effi en Furon werken we aan onze breinkrachten en leren we zo op een speelse manier aan onze executieve functies te werken.
· Deze week zetten we extra hard in op onze start – en stopkracht.
· We spelen spelletjes om deze krachten te leren gebruiken.
· We oefenen op een juiste werkhouding, want ook daar hebben we een startkracht voor nodig.
· We oefenen met knippen, want zelfs daar hebben we de juiste krachten nodig.
· We gaan aan de slag met onze gevoelskracht. We bespreken de verschillende emoties en proberen deze te herkennen bij onszelf en de anderen.
BELANGRIJK OM TE ONTHOUDEN
· Oog voor lekkers, onze school start met een lekker project om het fruit eten aan te moedigen. Elke week zal er één dag fruit geleverd worden.
Morgen (vrijdag 4/10) moeten jullie geen fruitje voorzien. Vanaf volgende week moeten jullie dit op donderdag niet voorzien.
· Morgen (vrijdag 4/10) mogen jullie een instrumentje meebrengen voor Saved by the bell!
TER INFO …
Eind september kwam de mama van Kerem samen met mij een verhaaltje voorlezen in de klas. Ik vertelde het in het Nederlands en de mama vertaalde het in het Turks. Dit was een groot succes, de kleuters vonden het geweldig. Op deze manier maakten we kennis met een andere taal.
We willen hiervan een traditie maken in de kleuterschool. Elke laatste week van de maand willen we graag een voorleesmomentje inplannen. Wil je dit graag doen, geef gerust een seintje!
Liefs
Juf Hannie
Week van 30 september tot 4 oktober : “Wij gaan op berenjacht”
Deze week werken van rond het prentenboek “ Wij gaan op berenjacht” van Helen Oxenbury
Een boek vol spanning, nieuwsgierigheid en op ontdekking gaan.
Tegen het einde van de week kent je kleuter het verhaal bijna zeker uit het hoofd, want het verhaal wordt meerdere keren verteld en dit op verschillende manieren nl. Met het prentenboek, vaste prenten, losse prenten, poppenkast poppen, dramatiseren, …
We oefenen deze week niet enkel taal, maar gaan ook creatief aan de slag en dit zowel door te tekenen, schilderen, bouwen… .
Wiskundig zetten we in op begrippen zoals klein – groot, dik – dun, hoog – laag, … .
Belangrijk :
- Donderdag 3 oktober is het pedagogische studiedag, een vrije dag dus voor de kleuters.
Juf Sofie
Extra info :
Indien jullie merken dat jullie gegevens niet correct genoteerd stonden op de klaslijst van jullie zoon/dochter, gelieve dan een seintje te geven op secretariaat@sintmartinusschool.be
Wanneer u niets aanvinkte bij gegevens doorgeven voor de klaswhatsapp, zullen uw gegevens ook niet doorgegeven worden.
Groeten
Juf Liesbeth
FOTO'S THEMA : https://photos.app.goo.gl/SMfquTcNsA2c59cB7
WAT STAAT ER OP DE PLANNING?
BELANGRIJK OM TE ONTHOUDEN
Onze vriendjes hebben die dag een vrije dag!
TER INFO …
Indien jullie merken dat jullie gegevens niet correct genoteerd stonden op de klaslijst van jullie zoon/dochter, gelieve dan een seintje te geven op secretariaat@sintmartinusschool.be
Wanneer u niets aanvinkte bij gegevens doorgeven voor de klaswhatsapp, zullen uw gegevens ook niet doorgegeven worden.
Groeten
Juf Liesbeth
Liefs
Juf Hannie
Week van 23 tot 27 september : De schatkist van oma en onszelf.
Het verhaal en de kennismaking met loeloe zijn alvast een succes. Deze week ligt de focus vooral op “ wat is een schat” en zo merken we dat dit niet enkel goud en juwelen hoeft te zijn, maar ook gewoon iets wat voor ons super bijzonder is.
We oefenen onze hoeveelheden tot 6 met een heuse getallenwand en cijfer bingo en verder zetten we ook nog in op schrijfmotoriek en klasafspraken.
En ook zoem komt nog eens langs voor een letterspel.
Meebrengen :
· 1 foto ( uitgeprint of via mail aan mij bezorgd) over wat voor jou een schat is, deze
komt dan als eerste in onze schatkistdoos
eek van 16 tot 20 september : Kennismaking met klaspop Loeloe.
De volgende twee weken maken we tijd om Loeloe beter te leren kennen. We beluisteren het themaverhaal “Zwemmen op zolder” en spelen nadien het verhaal na en maken hierbij gebruik van enkele ruimtebegrippen (naast, onder, boven, …)
In de boekenhoek kunnen we het verhaal navertellen, leggen met de prenten.
We maken een klasdagboek waarbij we er eerst foto’s van de familie van Loeloe onszelf inkleven en gedurende het schooljaar kunnen we dit steeds aanvullen met leuke foto’s van onze belevenissen.
Creatief gaan we aan de slag met het creëren van eigen schatkist en staan ook stil bij wat er allemaal in een schatkist kan zitten.
We gaan op zoek naar schatten op de speelplaats en tot slot maken we kennis met Zoem het lettervriendje van Loeloe
Meebrengen :
- 1 kleine doos ( niet groter dan een schoendoos ) die we gaan omtoveren tot een
schatkist!
· 1 foto van het eigen gezin ( uitgeprint of via mail aan mij bezorgd)
Belangrijk :
- Op vrijdag 20 september is het strapdag! We komen die dag zoveel mogelijk te voet,
met de fiets, … naar school.
- Sinds woensdag zijn we nog met 12 kleuters in onze klas. Maxim verhuisde naar een
andere school.
FOTO'S THEMA : https://photos.app.goo.gl/eNhmeG3puBzDeh8B8
WAT STAAT ER OP DE PLANNING?
Week 2
· We schilderden onze schatkist, maar gaan nu nog een stapje verder. We leren het doel van een schatkist en gaan er zelf schatten in leren bewaren.
· We bespreken onze eigen schat en leren dat dit voor iedereen anders is.
· We bekijken schatkisten en denken na hoe we onze schat kunnen beschermen : met een slot, een code, …
· We zetten samen met de oma van Loeloe extra in op tellen. Zij komt ook voor in de verhaaltjes van Loeloe en brengt haar sieradenkistje mee, ook een schat!
· We maakten kennis met Zoem en leerden via hem de letter Z kennen. We gaan hier volgende week verder mee aan de slag. Niet schrikken als je thuis heel de tijd “ zzzzzzzzzzzzzz” hoort!
· We leren dat we zelf ook een schat kunnen zijn voor elkaar. Tijd voor wat complimentjes te geven aan elkaar!
WAT MAG JE MEEBRENGEN?
· 1 foto/ prent van een eigen schat, bijvoorbeeld je knuffel, een gevonden schelp, …
(uitgeprint of via mail aan mij bezorgd)
Liefs
Juf Hannie
Tijdens de infoavond maakten jullie al kennis met Greetje en vertelde ik dat ze een vriendinnetje in de klas had : Loeloe. De komende twee weken maken we tijd om haar wat beter te leren kennen.
WAT STAAT ER OP DE PLANNING?
Week 1
WAT MAG JE MEEBRENGEN?
BELANGRIJK OM TE ONTHOUDEN
Feest in onze klas
Op vrijdag vieren we Louis! Hij wordt vier jaar. Hieperdepiep hoera!
Strapdag
Op vrijdag 20 september is het strapdag! We komen die dag zoveel mogelijk te voet, met de fiets, … naar school.
Liefs
Juf Hannie
Week van 9 tot 13 september : Op verkenning in de klas, school en omgeving
We zetten deze week verder in op ontdekking in de klas en klasafspraken zodat we een goede basis hebben om vandaaruit verder te groeien.
We maken een plattegrond van onze klas om zo de verschillende hoeken en materialen beter te leren kennen.
We gaan samen met de andere tweede kleuterklas op ontdekking in onze school zodat we steeds onze weg terug vinden en ook wel om te weten te komen wie er in het lokaal van de bij zit .
Op donderdag gaan we voor de eerste keer naar de bibliotheek, dus zeker iedereen zijn FLUOHESJE aan die dag.
Verder plannen we bij droog weer een wandeling door het bosje naast onze speelplaats waar we ook een kort rustmoment inplannen om te genieten van de natuur.
Meebrengen:
Donderdag : fluohesje
Extra :
Bewegingsopvoeding is op maandag en donderdag.
Link naar de foto ‘s : https://photos.app.goo.gl/cbhrgLxs2XZHVB9KA
Juf Sofie
FOTO'S THEMA : https://photos.app.goo.gl/aCdJ3m6Wgjw6b9j97
WAT STAAT ER OP DE PLANNING?
Zoals het thema het al verklapt, gaan we op verkenning in onze klas, op onze school.
BELANGRIJK OM TE ONTHOUDEN
Naar de bibliotheek
Op donderdag 12 september gaan wij naar de bibliotheek. Breng die dag zeker je fluohesje mee!
Turnen
Ter herinnering : onze klas turnt op maandag en donderdag.
Liefs
Juf Hannie
Week van 2 tot 6 september : Welkom in de schildpadklas
Nog een paar keer slapen en dan is het tijd om met veel enthousiasme, een open blik en een goed gevulde boekentas er terug in te vliegen.
Het speelgoed, de banken en de stoelen zijn opgeblonken en de juf is er klaar voor.
De eerste dag staat natuurlijk in het teken van ontdekken en op verkenning gaan in de klas, het vieren van onze eerste jarige, want voor Maxim is het super spannend hij mag alvast vier kaarsjes uitblazen .
Iedere kleuter krijgt ‘s ochtends een schildpadkaart( in een bepaalde kleur = kleurengroep voor dit schooljaar) aan de schooltas met daarop het nieuwe persoonlijke klassymbool. Dit maakt het de eerste dagen alvast gemakkelijkere om dit te onthouden.
De rest van de week staat het ontdekken van de klas en de klasafspraken centraal. We doen dit dan ook samen met onze klaspop Aristoteles de schildpad.
Ja wij zijn de schildpadklas maar dat wil niet zeggen dat wij zo traag als een schildpad zijn, maar wel dat we dapper zijn en vast ook wel creatief oplossingen kunnen vinden om een probleem op te lossen , net zoals een schildpad.( Denk maar aan het verhaal van de haas en de schildpad)
We bouwen de werking van het keuzenbord op en gaan hier vanaf donderdag effectief mee aan de slag.
Deze week zal de juf dus ook vooral meespelen met de kls. om ze zo beter leren kennen en ontwikkelimpulsen aanbieden naar gelang de noden.
Meebrengen :
- De invuldocumenten graag op tegen het einde van de week terugbezorgen.
( de briefjes van de warme maaltijd liefst dinsdag al, als je hier deze maand voor wil
inschrijven)
- Graag 1 doos papieren zakdoeken voor algemeen gebruik
Belangrijk :
Warme maaltijd start pas op 9 september ,dus iedereen voorziet de eerste week zijn eigen lunch.
Bewegingsopvoeding is er voor onze klas op maandag en donderdag. Voorzie die dagen dus best sportieve kledij.
Wij maken ’s morgens onze boekentassen zelfstandig leeg, het is erg handig als er overal een naam op staat en dat de kls. hun eigen doosjes kennen. 😊
Woensdag 4september: algemene ouderavond om 19.00 uur ( zie briefje )
Juf Sofie
FOTO'S THEMA : https://photos.app.goo.gl/3bngdn3Yzhzw56Hu8
WAT STAAT ER OP DE PLANNING?
· Het aller – allerbelangrijkste tijdens deze eerste dagen is elkaar leren kennen, wennen aan de nieuwe klas en de nieuwe juf!
· We gaan op ontdekkingstocht in onze klas en maken kennis met al onze hoeken en afspraken.
· We maken kennis met Greetje en Loulou, onze klaspoppen.
· We leren ons kenteken en kleurengroep kennen.
· We smeren onze kelen en zingen uit volle borst mee met alle liedjes uit de klas: het opruimliedje, goedemorgenlied, …
· De juf gaat veel meespelen in de hoeken van de klas.
· …
En… we hebben geluk! We mogen de eerste week al bewijzen dat we in de berenklas een feestje kunnen bouwen. Isaak is onze eerste jarige! We vieren hem op donderdag. Hieperdepiep lieve Isaak!
WAT MAG JE MEEBRENGEN?
· Zakdoekendoos
· Knutselzak : Zoek thuis een ruime , stevige zak en versier deze zoals jij zelf wil. Zet er zeker duidelijk je naam op. Deze zak zullen we regelmatig vullen met alle werkjes die in de klas gemaakt worden om mee naar huis te nemen.
BELANGRIJK OM TE ONTHOUDEN
Klassikaal infomoment
4 september om 19 uur in polyvalente zaal voor algemene uitleg, nadien gaan we samen naar de klas waar ik jullie met veel plezier onze klaswerking toelicht.
Naschoolse opvang
Op vrijdag 6 september zal de naschoolse opvang sluiten om 16.30 uur. Gelieve hier rekening mee te houden!
Warme maaltijden
De warme maaltijden zullen vanaf maandag 9 september starten.
TO DO
· Probeer de administratie die je krijgt op de eerste schooldag zo snel mogelijk ingevuld terug mee naar school te geven! Alvast bedankt!
· Laat zeker even weten of je dit mailtje goed ontvangen hebt. Zo ben ik zeker dat ik iedereen via deze weg kan bereiken!
Geniet nog van de laatste vakantiedagen en tot maandag!
Ik kijk er alvast enorm naar uit!
Liefs
Juf Hannie