Beste ouders
Blijkbaar ben ik vergeten de foto's van de laatste dagen van het schooljaar op de website te zetten. Bij deze dus! Je kan ze bekijken via de onderstaande link:
https://photos.app.goo.gl/9UfWwf4TFX3zHdPy9
En dit zijn de foto's van de laatste jarigen die we vierden in de klas:
https://photos.app.goo.gl/BSshK2s7MGgaZYrU6
Mvg
Juf Ria
Thema "het land van de grote woordfabriek"
Bij dit thema vertrok ik van enkele "moeilijke" woorden die voorkwamen in het verhaal o.a.: prietpraat, oudewijvenpraatjes, graaibak, onbetaalbaar, schatrijk, fortuin, roddel en kletskoek... Ik probeerde de kleuters zelf te laten zoeken naar de betekenis ervan en het uit te leggen op een voor hen verstaanbare manier. Daarna vertelde ik het verhaal, ze luisterden heel aandachtig en vonden het wel speciaal dat in dat land woorden "gekocht" moesten worden om ze dan langzaam uit te spreken. Ze konden nadien woorden uit het verhaal naschrijven op het bord in de gang of ze namaken met de letters uit het letterkastje. 's Anderendaags vertelde ik het verhaal van "het woordenwinkeltje" en zochten we naar gelijkenissen en verschillen tussen beide verhalen. Met "het rad van fortuin" speelden ze deze keer een rijmspel, waarbij ze een woordje konden "vissen" met een hengel dat rijmde met het woord dat ze gedraaid hadden op het rad. Bij de "loose parts" (allerlei kleine voorwerpjes, o.a. stickies, houten poppetjes, knopen...) had ik ook grote letters voorzien waarbij ze dan een patroon konden maken met die voorwerpjes. Ook "1 minder en 1 meer" leggen konden ze ermee oefenen. We leerden ook dat er woorden zijn die twee betekenissen kunnen hebben, zoals "arm" of "bank".
Papa's: nu even stoppen hier en wachten tot zondag om verder te lezen!
Even alleen voor de mama's nu. Voor het geschenkje voor Vaderdag hebben de kleuters drie woorden gezocht die pasten bij hun papa en die schreven ze om op het geschenkje te kleven. Het versje staat aan de achterkant, maar ik weet niet of ze het echt helemaal alleen zullen kunnen opzeggen, het is niet op rijm en dat is vaak iets moeilijker om te onthouden voor de kleuters.
Dit is de link naar de foto's:
https://photos.app.goo.gl/KszrGBLdcDhu1GpA8
Ook met de dag van de leerling nam ik enkele foto's, nadat we het voetgangersexamen hadden afgenomen. Dank je wel ook aan degenen die foto's namen en die ik kreeg via Whatsapp van onze klasouder.
De link naar mijn foto's, het zijn er niet zoveel, maar ik deel ze graag met jullie:
Beste ouders
Vanaf maandag 23.05.22 tot en met vrijdag 03.06.22 werken we rond het prentenboek “het land van de grote woordenfabriek”.
We gaan allerlei leuke dingen doen met woorden, letters en zinnen, o.a. rijmspelletjes en “hakken en plakken” verder oefenen.
Welke woorden vinden we mooi of net niet? Zijn er woorden die we raar vinden, wat betekenen woorden voor ons? Er zijn woorden die twee betekenissen kunnen hebben, denk maar aan “bank”, daarbij heb je ook woorden die anders geschreven worden, zoals “hart” en “hard”. Sommige woorden kunnen samen een nieuw woord vormen, denk maar aan “zak” en “doek”. Misschien vinden wel een nieuw woord…
Wat mogen de kleuters eventueel meebrengen?
Ter info:
Met vriendelijke groeten
Juf Ria
Schoolreis naar 't Speelmijntje in Diest op 05.05.22:
's Morgens vertrokken we met de grote bus richting Diest naar 't Speelmijntje. Daar aangekomen konden we de ganse dag ravotten in de binnenspeeltuin. 's Middags kregen we lekkere frietjes en in de namiddag nog een drankje. De kleuters hebben hun hartje opgehaald en een leuke dag beleefd!
Sommige foto's zijn niet zo duidelijk en een deel waren helemaal niet scherp en heb ik moeten deleten. Het is niet zo evident om als "amateurfotograaf" goede foto's te nemen van bewegende kleuters. Misschien moet je ook eens kijken bij de andere kleuterklassen want daar zullen onze kleuters hier en daar ook wel op een foto staan.
Link naar de foto's:
https://photos.app.goo.gl/m5AGfydeq1tZyVvm9
Van de gekke week heb ik al foto's op de website gezet, maar met onderstaande link kan je nog wat foto's bekijken van de rest van de week.
Van maandag tot donderdag keken we 's morgens naar een filmpje van Lieve Merckx waarin een liedje werd gezongen door een dier en de kleuters konden raden welk dier het was. Heel leuk om te doen!
Wij gingen vrijdag dezelfde toer op want we deden een spel rond "the masked verteller". Juf Liesbeth had een grote doos met een cijferslot dat ze niet openkreeg. Voor de kleuterschool hadden 5 kleuterjuffen een stuk van het verhaal "kikker is een held" verteld en er een filmpje van gemaakt. De kleuters kregen stukje per stukje te zien en konden dan raden wie het was. Daarna werd er een muzische opdracht gedaan, was die klaar, dan kregen de kleuters een "cijfer" om het cijferslot open te krijgen. De onderbouw en de bovenbouw hadden een ander verhaal, maar ook daar was de opbouw ongeveer hetzelfde.
's Middags kwamen we allemaal samen op de grote speelplaats en werd het cijferslot geopend met de combinatie van de cijfers die we na elke opdracht kregen. Er zat voor iedereen een zakje chips in om in de namiddag op te eten terwijl we naar een film keken. Zo werd het toch nog een beetje carnaval en hopelijk kunnen we volgend jaar terug een carnavalstoet door het dorp maken!
Tot maandag 7 maart
Juf Ria
https://photos.app.goo.gl/Nctm1MfyDomptYtM8
Dit zijn de twee foto's van de jarige van januari. Het is niet altijd zo evident om een foto te maken waarop iedereen in de camera kijkt!
We hebben het nieuwe jaar goed ingezet met een "toast" op 2022!
In de bouwhoek had ik voorbeeldkaarten aangeboden om na te bouwen, sommigen maakten daar dankbaar gebruik van. In de autohoek, die we naar de gang verplaatsten, konden de kleuters auto's door een buis laten rijden, welke auto gaat snel, welke gaat ver? De laatste dagen ging de winkelhoek ook open en heb ik nog eens duidelijk uitgelegd dat ze best niet meer dan 3 dingen "kopen", de stippen tellen die erop staan en die dan op het telraam samentellen om te kijken hoeveel ze moeten betalen. Bij het opruimen moeten ze ervoor zorgen dat in elke geldbeugel terug 10 centen zitten, ze kunnen die tellen of op de telkaart op de toog van de winkel leggen om zo te controleren of het er 10 zijn.
We hebben 1 minuut gepraat met elkaar en 1 minuut lang gezwegen. Toen ik achteraf vroeg wat het langst duurde, zeiden de meesten: "1 minuut zwijgen", maar één kleuter zei: "het duurde even lang, want 1 minuut is 1 minuut". Knap van hem!
Via onderstaande link kunnen jullie de foto's bekijken:
https://photos.app.goo.gl/9WNxc3VyJGtXEdHC8
Beste ouder,
Het is al weer zover.... Laat de vakantie maar beginnen.
Ik heb een super leuke tijd gehad samen met jullie kinderen in de klas. Ik wens juf Ria dan ook alvast een goede start!
Deze week was een griezelige week vol met spinnen. We begonnen onze week met een spinnenspeurtocht. We hebben er niet veel gevonden maar uiteindelijk doken er toch enkele spinnen op. Wie durft hem in onze spinnenbak te zetten? AAAAH. Verder hebben we een eigen spinnenweb geknutseld, een versje geleerd en nog veel meer....
Onze week sloten we af door samen in het bos onze spinnen terug vrij te laten in de natuur. Daar waar ze thuis horen.
Via deze link kunnen jullie een kijkje nemen naar de foto's: https://photos.app.goo.gl/mkuP4pYGRYhkRmDC7
Ik wil jullie graag bedanken voor het vertrouwen dat jullie in mijn hadden en ik wens jullie een fijne vakantie. Hou het veilig!
Groetjes,
Juf Margo
Themabriefje: 25/10 – 29/10
Beste ouder,
Volgende week is het de week van het griezelen. We leren deze week over de spin.
Wat gaan we allemaal leren en ontdekken?:
In ons spel gaan we…
In onze kring gaan we…
Spinnenspeurtocht:
Welke letter leren we deze week?: We hebben gekozen voor de letter S.
WAT MOET IK MEEBRENGEN?:
Op maandag 25/10
Op donderdag 28/10
BELANGRIJK OM TE WETEN:
Beste ouder,
Themabriefje: 18/10 – 22/10
Beste ouder,
Volgende week gaan we de herfstsfeer opsnuiven in de klas.
Wat gaan we allemaal leren en ontdekken?:
In ons spel gaan we…
In onze kring gaan we…
Uitstap:
Welke letter leren we deze week?: We hebben gekozen voor de letter H.
WAT MOET IK MEEBRENGEN?:
Op maandag 18/10
Op donderdag 21/10
ps: Denken jullie nog aan de kleren voor het schoolfeest 😉
BELANGRIJK OM TE WETEN:
Brief Kalvariebos
Waar en wanneer?
Op maandag 18 oktober gaan we de hele dag naar het Kalvariebos in Lubbeek. We komen zoals elke ochtend samen op school. Van daar uit vertrekken we te voet naar het bos.
Op deze dag staat ‘ervaren en beleven’ centraal. We nemen de geuren en het prachtige kleurenpatroon van de herfst op met al onze zintuigen. Dat wordt dolle pret!
Wat heb je nodig?
Beste ouder,
Beste ouder,
De week is weer voorbij gevlogen...
We hebben geleerd over de zoogdieren, reptielen en amfibieën. We hebben dieren verzorgd in onze dierenpost en een zonsondergang geschilderd.
Het verhaaltje van Floepje maakte ons duidelijk hoe het water vervuild wordt en wat wij hieraan kunnen doen. We hebben zelfs een waterzuivering gemaakt. SUPER LEUK! Hiervoor gebruikte we watjes, steentjes en zand.
Via deze link kan je een kijkje nemen naar de foto's.
https://photos.app.goo.gl/xX8mu8XGUtN93aiJ8
Lieve groeten,
Juf Margo
Themabriefje: 4/10 – 15/10
Beste ouder,
De komende twee weken duiken we in het poppentheater.
Wat gaan we allemaal leren en ontdekken?:
In ons spel gaan we…
In onze kring gaan we…
Welke letter leren we deze week?: We hebben gekozen voor de letter P.
WAT MOET IK MEEBRENGEN?:
Op dinsdag 5/10:
Op donderdag 7/10:
BELANGRIJK OM TE WETEN:
SCHOOLFEEST:
Zoals je al weet is het thema van het schoolfeest dit jaar Circus. In de klas gaan we dan ook volop repeteren voor onze act in het circus. Wat moet je hiervoor meebrengen:
Dit mag je vanaf nu al meebrengen naar school. Op 25 oktober moet iedereen alles in de klas hebben liggen. Zorg er ook voor dat op alles duidelijk de naam vermeld staat. Zo wordt er achteraf niets verkeerd terug mee naar huis gegeven.
Beste ouder,
Deze week werken we rond het thema jungle. Wat gaan we allemaal leren en ontdekken?:
In ons spel gaan we…
In onze kring gaan we…
Verhaaltjes die we gaan horen…
De verhaaltjes van Floepje gaan over vervuiling van de natuur en welk effect dit heeft op de dieren. -> zorg dragen voor natuur en voor dier.
Welke Letter leren we deze week?: We hebben gekozen voor de letter J.
Wat moet ik meebrengen?: Op donderdag nemen we een voorwerp of foto mee dat begint met de letter J.
BELANGRIJK OM TE WETEN:
Lieve groeten, Juf Margo
Weer een fijne week achter de rug!