Vandaag leren we meten met de kilogram. We schatten eerst hoeveel zand we nodig hebben voor 1 kg. We meten, controleren onze schatting en sturen bij. We werken nauwkeurig. We kiezen onze referentiemaat en dat wordt een pak suiker. Met onze keukenweegschaal meten we allerlei voorwerpen: minder dan 1 kg, juist 1 kg of meer dan 1 kg. Zo leren we nog beter schatten en nog zorgvuldiger wegen.
Beste ouders,
De weergoden waren ons goed gezind. Een stralende zon verwarmde ons avontuur langs het Eekhoorntjespad.
Wat waren de kinderen in hun nopjes.
Natuurgids Sven bracht een prachtig verhaal en wist de kinderen vanaf zijn eerste woord te boeien.
De kinderen hebben genoten, ontdekt, geleerd, gespeeld,... En dat op een zeer aangename respectvolle manier voor mens, dier en natuur.
Met zulke kinderen kom je graag buiten. Fantastisch!
Aanschouw een deel van hun avontuur hier: https://photos.app.goo.gl/rzxfKSmnLbLmamuu7.
Met vriendelijke groeten,
juf Els & meester Didier
ps: De potloden die de kinderen kregen, kwamen van de Potloodboom....
eekhoorntjespad
Vandaag gingen we op uitstap naar het Provinciedomein in Kessel - Lo.
Daar werden we door een gids ondergedompeld in het leven van de eekhoorn door allerlei verhalen die de gids vertelde. Ook deden we enkele spelletjes waar we ons in de plaats van de eekhoorn moesten zetten. Het zonnetje was ook van de partij, waardoor we lekker buiten konden picknicken en in de namiddag nog konden genieten van de speeltuin.
levenslijn
Vandaag maakten we een levenslijn. Onze levenslijn startte bij het prille begin: in mama's buik. We deelden onze levenslijn in, in verschillende periodes: baby, peuter, kleuter, lagere schoolkind. We werkten in groepjes van twee of drie samen. Als onze levenslijnen klaar waren, konden we de foto's van elkaar bewonderen van in mama's buik tot nu. Heel fijn, vonden we dat!
zandloper
Vandaag maakten we volgens een stappenplan een zandloper. We gebruikten hiervoor twee dezelfde flessen. We maakten tussen de flessen een stukje karton. We deden met een trechter zand of zout in één fles en plakten de flessen aan elkaar. Daarna het spannende moment. Werkten onze zandlopers? Ja hoor!
Beste kinderen en ouders,
Met heel veel enthousiasme, teamspirit en sportiviteit werden er tijdens de jaarlijkse scholenveldloop weer heel wat rondjes gelopen.
De giraffenklas liep maarliefst 54km!
Wat een groep om trots op te zijn.
Vandaag liet onze school zich van zijn sportiefste kant zien: we namen deel aan de jaarlijkse verldloop. Deze keer ging dit sportief evenement door in deelgemeente Linden. In de voormiddag liepen de leerlingen van de bovenbouw, in de namiddag was het de beurt aan de onderbouw. Om 14.00 uur was het de beurt aan het tweede leerjaar.
Onze maatbeker van 1 liter vulden we met water. Bij het uitgieten zagen we hoeveel water dat nu echt was. Dat is de hoeveelheid water die we over een ganse dag zouden moeten drinken. We keken naar onze drinkbus.
Uit de potten en pannen zochten we samen naar de referentiemaat van 1 liter. Het werd de grote plastic fles melk van 1 liter. Bij de meetopdrachten maakten we eerst een schatting: minder dan 1 liter, juist 1 liter of meer dan 1 liter. De inhoud van de voorwerpen gingen we nadien ook juist afmeten. We weten nu ook dat de inhoud van de grote emmer van de klas 10 liter is. In de kleine emmer gaat 5 liter. Wist je dat je 100 liter water nodig hebt om een bad te vullen?
Beste,
De kinderen werden verrast door een heuse teletijdmachine waarmee ze naar het verleden konden springen! Vol verbazing en enthousiasme ontdekten we speelgoed van vroeger. Het interactieve schilderij 'Kinderspelen' van Pieter Bruegel zat vol verborgen spelen. Ook in de koffer van Opa Bakkebaard zaten allerlei toffe spulletjes van vroeger. Deze kan je bewonderen in de gang bij de giraffenklas.
Tijdens de muzische les ontdekten de kinderen klassieke muziek, De 4 seizoenen van Vivaldi. Op de muziek van Vivaldi en de modernere Parov Stellar mochten de kinderen vrij aan de slag gaan met dans.
Het einde van dit thema is in zicht. De kinderen maakten per twee een prachtige levenslijn. Zeer knappe resultaten!
Om nog meer besef van 'tijd meten' te krijgen, hebben de kinderen ook een fantastische zandloper gemaakt. Wat waren ze enthousiast. Ze hebben allemaal geprobeerd om een zandloper van 1 minuut te knutselen.
Tik, tak... Tijd!
Aan de hand van een meetstok, een meetlint, een papieren strook maakten we kennis met de meter. Dan kozen we samen een referentiemaat: de breedte van de deur. Bij de meetopdrachten maakten we eerst schattingen: de breedte van de kast, de hoogte van de bank, de lengte van de klas en zoveel meer. Na het meten en noteren, vergeleken we het resultaat met onze schatting. Hebben we goed geschat? Soms was onze schatting toch wel wat overdreven! Wist je dat de lengte van onze speelplaats 60 m is?
Elke woensdag staat in onze klas het tandemlezen op het programma. Tijdens het tandemlezen zijn het de leerlingen van het vijfde leerjaar die ons helpen. Elke leerling van het tweede leerjaar heeft dus een leesvriend en zo vormen we een tandem. We worden geholpen bij het lezen van moeilijke woorden, maar krijgen ook ondersteuning op het vlak van leestempo. Op deze manier krijgen we ook plezier in het lezen.