In normale omstandigheden zouden we met het derde leerjaar de kerstviering voorbereid hebben en deze vandaag in de kerk naar voren gebracht hebben.
Corona beslistte hier anders over.
Als alternatief maakten we met een groepje kinderen een kerstverhaal in tableau vivant. Een ander groepje werkte het kerstverhaal uit aan de hand van een zandtekening.
In de link hieronder vind je een link naar het kerstverhaal:
https://drive.google.com/file/d/1sYPabh0TnREF-wVRk96Ovmk1pDtzYdiT/view?usp=sharing
In onderstaande link krijg je een overzicht van "de making of...":
https://drive.google.com/file/d/1oqn9xWpKkwxYHLGV6IQY2XenR4s-cLWa/view?usp=sharing
Op de laatste dag voor de kerstvakantie hadden we een aantal opdrachten voor de kinderen voorzien. We organiseerden een muzikaal pak, waarbij de kinderen heel wat opdrachten moesten uitvoeren. Eén van die opdrachten was bijvoorbeeld: "Maak een originele, leuke kerstfoto." Of "Maak een dansje op het lied Jingle Bells."
We hadden ook een artiest in de klas. Hij speelde Jingle Bells op de accordeon.
Daarnaast hadden de kinderen vandaag de gelegenheid om samen een gezelschaosspel te spelen.
https://photos.app.goo.gl/ZDiNoyQpDBpz7CV38
De sint zelf kon dit schooljaar jammer genoeg niet naar school komen, maar op 04 december kwamen er plots twee pieten ten tonele. Ze liepen wat rond op de speelplaats, deden wat gekke dingen tussendoor en zwaaiden naar de kinderen. Van een rustige rekenles was plots geen sprake meer.
Om het sintgevoel die dag toch een beetje aanwezig te laten zijn, keken we naar een film "Het paard van Sinterklaas".
https://photos.app.goo.gl/ZajC6tjKSzhQbvMV7
Afgelopen twee weken zag de muzische namiddag er net iets anders uit. We organiseerden, samen met juf Ils, een muzische carrousel. We werkten vooral rond mindset en mindfulness. We probeerden in deze korte sessies kinderen op een andere manier te laten denken over dingen die zij als moeilijk ervaren. Een fout maken mag, iets wat ik niet kan, kan ik leren, iets nieuw schrikt mij niet af, maar ga ik wel kunnen door te oefenen,..
We verdeelden ons in verschillende groepen. De kinderen volgden afwisselend een sessie yoga, een oefentekst over mindfulness, een verhaal "Hoe gezond is jouw brein?" en een kaartenspel met vragen rond mindset. In de klas werd er bij de leerkracht geknutseld.
https://photos.app.goo.gl/V4BCPChXqnfGtnUK8
Na de meter en de liter stond nu ook de kilogram en de gram op het programma. Meten en wegen met verschillende weegschalen, gewichten ordenen, schatten en controleren,...
https://photos.app.goo.gl/vbY2HCMR4HevUfJL6
Het zwemmen kon dan misschien niet doorgaan, meester Pieter zorgde er dan wel voor dat we onze fietsvaardigheden konden trainen. Het was een fijne namiddag.
https://photos.google.com/album/AF1QipOaWiCbzZvoBGWJQxvjTmOs_-O7BmEEQR2Rxn6Y
De kinderen van L3 en L4 werken op dinsdagnamiddag samen tijdens onze MUZO-namiddag. Als opener van het nieuwe thema 'Afval' krengen de kinderen een korte situatieschets. In een klein groepje speelden ze de situatie. Enkele groepjes brachten dit nadien voor de ganse groep.
Leuke taferelen.
https://photos.app.goo.gl/22uMKBJMXiXAy7S99
Om de inhoudsmaten beter te leren kennen en onder de knie te krijgen, zijn we aan de slag gegaan. Voorwerpen met water vullen, schatten, nauwkeurig meten en nadien herleiden stond op het programma.
Een hele onderneming......
https://photos.app.goo.gl/AHsGvHsDiHUavPnb6
Werken met de niuewe werkboeken van Wiskanjers in de klas. Een lesje meten.
Een meetlint als meetinstrument, herleidingen uitvoeren met een tabel,....Alles zeer nauwkeurig.
https://photos.app.goo.gl/uSJ2bgDBG8z9QZwHA
groep 1 7 september 5 oktober 9 november 7 december 18 januari 22 februari 29 maart 10 mei
|
groep 2 14 september 12 oktober 16 november 14 december 25 januari 1 maart 19 april 17 mei
|