Bij temperaturen net boven het vriespunt vertrokken de kinderen voor hun eerste fietstocht buiten de vertrouwde schoolomgeving. Juf Liesbeth en juf Hannie zetten de kinderen veilig mee over de Binkomstraat en daarna begonnen de vierdeklassers aan de steile beklimming van de Grotendries. Op deze berg die in de volksmond ook wel ‘den Tourmalet’ wordt genoemd, moesten heel wat kinderen afstappen. Enkele dapperen zetten echter geen voet aan de grond. De meeste kinderen waren nu goed opgewarmd.
Op het Goorbroekhof toegekomen werd eerst een korte rondleiding gegeven. De functies van de verschillende gebouwen, de moestuin, het hekwerk, de boomgaard, de waterput,… kwamen aan bod. In de lemen schuur leerden ze door een powerpointpresentatie over het ‘Leven van het land’. Aan de hand van oude zwart-witfoto’s konden de kinderen zien hoe de mensen vroeger op deze boerderij geleefd hebben. Ook de manier van bouwen werd door een aantal foto’s van de hout- en leembouw-restauratie van de schuur uit de doeken gedaan.
Tijdens het werkgedeelte leerden de kinderen vlechten met wilgentakken. Ze sjouwden met veldovenstenen en grote wilgentakken. Groot was hun plezier toen ze tussen de stenen salamanders vonden. In de schuur konden ze zich ook uitleven door aan een touw te slingeren of op een touwladder te klimmen.
Met heel wat meer kennis over hoe onze voorouders vroeger gebouwd en geleefd hebben kwamen de kinderen veilig terug op school toe.
We vierden corona-proof Kerstmis in onze klas. We maakten een BINGO wandeling door het dorp en gingen spelen in het Kalvariebos!
De kinderen waren mooi gekleed in kerstoutfit!
We hebben er erg van genoten om samen te zijn, want in deze tijden is dit goud waard!
Omdat de zwemlessen niet kunnen doorgaan, beslot meester Pieter om een heus fietsparcours in elkaar te steken voor onze kinderen.
De hele namiddag konden ze hun fietsvaardigheden oefenen op onze schoolomgeving.
Het was koud, maar we fietsten ons snel lekker warm!
Wist je dat wij in het 4de leerjaar de eigenschappen van vlakke figuren en vierhoeken onderzoeken a.d.h.v. een vouwmeter? super cool toch! We maakten een rechthoek, een parallellogram, een vierkant, een ruit, een trapezium een vierhoek.
spelend leren, ook in het 4de leerjaar!
Voor het thema van herfst gingen we met Harbista, de gids, op pad in onze schoolomgeving. Wat fijn dat wij in een groene omgeving naar school kunnen en kortbij school op leerwandeling kunnen gaan!
Meester Pieter (gids Harbista = Herfst en oogst in het Germaans) gaf ons heel wat leerrijke uitleg over de herfst.
Met al onze zintuigen gingen we de herfst ervaren, proeven, beluisteren, ruiken, zien en voelen. Zo luisterden we naar verschillende vogels, proefden we allerlei herfstvruchten, dronken lindenthee, gingen we vogels spotten, ...
klik op deze link voor meer foto's en een filmpje over de 10 gebomen van het bos! en de bekroning van onze herfstkoningin Helena!
Voor het thema van afval namen onze kinderen deel aan het project "Mooimakers".
We lazen een artikel dat er een sluikstorter op onze school actief was. Gelukkig is hij ondertussen gevat. De kinderen leerden hoe lang het duurt voordat afval in de natuur vergaat... conclusie... het vergaat bijna nooit!
De muur aan de kleuterspeelzaal toont ons hoe belangrijk het is om al het afval op te ruimen.
Meester Pieter en meester Toon deden een school-clean-up -day met onze kinderen.
Spijtig genoeg vonden de kinderen KILO'S afval op onze school en in de schoolomgeving...
bewustwording is de eerste stap...
Voor onze begrijpend lezen les van taal, doken we eens in de Knex dozen...
We leerden wanneer knex gemaakt werd, wie de uitvinder was, hoe deze uitvinding tot stand gekomen is, ...
Natuurlijk maakten we dan ook tijd om er ook iets mee te bouwen.
Binnenkort gaan we meer en meer met de fiets rijden. Eerst en vooral wat oefenen op de speelplaats
Met onze nieuwe methode "Wiskanjers" zijn we in verschillende hoeken aan de slag gegaan tijdens de rekenles.
Tijdens de lessen van W.O. ging meester Pieter met de kinderen aan de slag met de voedingsdriehoek.
Deze werd héél groot in de turnzaal nagemaakt. Het perfecte voorbeeld van bewegend leren!
Welkom in het 4de leerjaar! We hebben deze eerste week al heel wat gedaan.
Zo zijn we het park gaan verkennen en met takjes onze eigen naam gaan leggen. Wat mooi is de natuur toch!
Ook onze rekenlessen zijn al vlot van start gegaan. We gingen al aan de slag met de weegschaal, maatbekers, geld en meters. Dat was al behoorlijk pittig
Ook maakten we SAMEN onze klasregels in de vorm van een naamgedicht. (OMG in L4)
Dit was alvast een leuke start voor wat een super schooljaar zal worden!