MOS

Milieuzorg Op School

Onze school is een MOS- school. We zetten ons met de ganse school in voor een beter klimaat en zorg voor het milieu.
De MOS-brigadiers zijn leerlingen van de lagere school die hun klas vertegenwoordigen. Zij worden verkozen bij het begin van het schooljaar. Alle kinderen van de lagere school kunnen zich hiervoor kandidaat stellen. Er worden allerlei acties op poten gezet om de hele school milieubewust te maken. Zo gaan ze tijdens de wintermaanden controles uitvoeren in de gangen en de klassen om te kijken of onze lichten in de lokalen uit zijn tijdens de speeltijden, de deuren goed dicht zijn als de verwarming opstaat, stimuleren ze de kinderen tijdens de SAM-week om te voet of met de fiets naar school te komen, moedigen ze aan om fluohesjes te dragen, maken ze duidelijke tekeningen voor de afvalcontainers zodat iedereen weet waar welk afval moet gegooid worden en werken ze mee aan het onderhoud van de sprookjestuin. Kortom ze hebben een groot takenpakket waar ze zich met volle overtuiging achterzetten.

Ook onze ouderraad werkt hier actief aan mee. Zij hebben een buitenklas geraliseerd waar we de mogelijkheid hebben om buiten les te geven, om in de moestuin te werken.
De vergroening van onze speelplaats is ook een belangrijk item.

We bieden geen drankjes meer aan op onze school. We vragen dat de kinderen een drinkbus meebrengen met water. Deze kan ten alle tijden opnieuw gevuld worden in de klas. Alle tussendoortjes worden in koekendoosjes en fruitdoosjes gestopt. Zo hebben we zo weinig mogelijk afval op onze school.

Onze school ligt ook in een mooie groene omgeving. We hebben heel wat groene plekjes waar de kinderen kunnen spelen en geni

UNIEK > MOS / Naschoolse sport / One mile a day / Speelplaats

Home | © 2019 - Sint-Martinusbasisschool | Webmaster: Juf Liesbeth- Juf Lore