diversiteit

Engagementsverklaring diversiteit
Het schoolteam erkent de diversiteit in school en in de maatschappij als een normaal gegeven en speelt daar positief op in. Het is één van de fundamenten uit onze schoolvisie, zichtbaar in het inschrijvingsbeleid, het dagelijkse onthaal, het contact met ouders en de werking op de klasvloer. We begeleiden kinderen en ouders tot non-discriminatie, tolerantie en dialoog.

Wat betekent dit concreet voor ons schoolteam ?
We streven ernaar om mogelijke diversiteitsdrempels weg te werken op onze school door

1. Een open en veilige werkplek

  • Leerkrachten kunnen zichzelf zijn, ongeacht hun leeftijd, gender, seksuele geaardheid, beperking, culturele of religieuze achtergrond. 
  • We praten steeds met en over elkaar op een verbindende en respectvolle manier.
  • In onze leraarskamer wordt over collega’s, kinderen en ouders gesproken op een respectvolle manier.
  • We proberen begrip op te brengen voor andere thuissituaties.
  • Leerkrachten die getuige zijn van of zelf discriminatie of grensoverschrijdend gedrag ervaren, kunnen dit in alle veiligheid melden aan de directie of aan de vertrouwenspersoon. Zij bekijken dan welke stappen er verder ondernomen moeten worden.

2. Begeleiden van kinderen tot non-discriminatie / aanbod in de klas

  • We werken met materialen waarin stereotypen worden vermeden. Bestaande handleidingen, werkboeken, materialen, prenten, woordgebruik bekijken we steeds kritisch en kunnen aanleiding geven tot dialoog over non-discriminatie. 
  • We willen dat alle kinderen zich herkennen in het aanbod dat gebruikt wordt in de klas.
  • Binnen onze levensbeschouwelijke visie staan we open en tonen we interesse voor alle feesten en rituelen. We gaan daarbij ook op zoek naar gelijkenissen met christelijke feesten en rituelen.

3. Taalbeleid op onze school

  • We streven naar een sterk taalaanbod Nederlands in elke klas.
  • We hebben sterke leerkrachten nodig die meertaligheid als een troef kunnen zien.
  • We waarderen en benutten waar nodig het belang van de thuistaal van een kind.
  • In gesprekken met ouders zoeken we naar optimale omstandigheden om te communiceren. Indien nodig schakelen we daarvoor een (cultuursensitieve) tolk in.
  • We zijn alert voor het discriminerend karakter van het gebruik van bepaalde woorden.
SAMEN > diversiteit / Schoolteam / Schooluren / Reglement / Leerlingenraad / Schoolraad / Oriëntatie wereld / Verkeer op school / Ouderraad / BKO L-Kids / Parochie / SG de 4sprong / Privacy

Home | © 2019 - Sint-Martinusbasisschool | Webmaster: Juf Liesbeth- Juf Lore
Sint-Martinusschool-Dorpsstraat 18-3210 Lubbeek-ondernemingsnummer 0417.549.762

backtotop